Contextualization of Christian Religious Education for Teenagers
DOI:
https://doi.org/10.46494/psc.v18i2.221Keywords:
Christian religious education, contextualization, contextual learning strategies, teensAbstract
Adolescents tend to be critical about everything in their lives, including their religion and faith, so the right strategy is needed to convey the truths of the Bible that can be accepted logically and experienced in real life. Therefore, this research aims to implement contextual learning strategies in listening to PAK and contextuality in adolescence. This research method uses qualitative methods, interviews, observations, and documentation. The results of the research are that contextual learning strategies are strategies that are suitable for teenagers because they are engaging, increase knowledge, train critical thinking, and challenging to be able to analyze and can be applied in real terms to the physical, emotional, and interests of teenagers according to the truth of God's Word.
References
Afriani, Andri. “Pembelajaran Kontekstual (Contextual Teaching and Learning) Dan Pemahaman Konsep Siswa.” Al Muta’aliyah STAI Darul Kamal NW Kembang Kerang I, no. 3 (2018): 80–88.
Crawford, Michael L. Teaching Contextually. Texas: CCI Publishing, 2001.
Detakiuk, Dino Alexander. “Upaya Guru PAK Membina Remaja Bermasalah Di Sekolah.” Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2018, 10–27.
Emiyati, Ayang, Ayu Rotama Silitonga, and Ni Kadek Sri Widyawati. “Pendekatan Kontekstual Sebagai Upaya Penginjilan Kepada Remaja Kristen.” Jurnal Teologi Kontekstual Indonesia 2, no. 1 (2021): 23. https://doi.org/10.46445/jtki.v2i1.374.
Fatmawaty, Riryn. “Memahami Psikologi Remaja.” Jurnal Reforma 2, no. 1 (2017): 55–65. https://doi.org/10.30736/rfma.v6i2.33.
Foeh, Y, A N Marhaeni, and I N Jampel. “Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen Dengan Kovariabel Motivasi Belajar Dan Sikap Religius Pada Siswa Kelas Xi Sma N 7 Kupang Tahun Pelajaran 2014/2015.” E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha 5, no. 1 (2015): 1–11.
Gunarsa, Singgih D. Psikologi Praktis: Anak, Remaja Dan Keluarga. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 1993.
Habibi. “Pengembangan Strategi Pembelajaran IPA Kontekstual Berbasis Ekosistem Mangrove.” Jurnal Lentera Sains (Lensa) 6, no. 2 (2017): 38.
Halamury, Mercy Florence, and Christiana Demaja W Sahertian. “Lesson Study Berbasis Saintifik Bagi Guru Pendidikan Agama Kristen Di Sekolah Dasar” 7, no. 2 (2021): 446–52.
Harahap, Nursapia. Penelitian Kualitatif. Medan: Wal Ashri Publishing, 2020.
Hasugian, Johanes Waldes, Agusthina Ch Kakiay, Novita Loma Sahertian, Febby Nancy Patty, Institut Agama, and Kristen Negeri. “Panggilan Untuk Merekonstruksi Strategi Pendidikan Agama Kristen Yang Kontekstual Dan Inovatif.” Junal Shanan 6, no. 1 (2022): 45–70. https://doi.org/10.33541/shanan.v6i1.3707.
Kadir, Abdul. “Konsep Pembelajaran Kontekstual Di Sekolah.” Dinamika Ilmu 13, no. 1 (2013).
Lestari, Fajar Ayu. “Penerapan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Contextual Teaching and Learning) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Kelas VIII C SMPN 02 Logas Tanah Darat.” Universitas Islam Riau, 2021.
Markus, Oci. “Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen.” Jurnal Teologi Santum Domine shsush, no. gshab (2001): 54–65.
Mutmainnah, Dewi. “Strategi Pembelajaran Kontekstual Analisis Terhadap Perkembangan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini.” UIN SUSKA RIAU, 2021.
Nainggolan, Donna Mutiara, Nehemia Nome, and Ridolf S.Th. Manggoa. “Pentingnya Kontekstualisasi Pada Pendidikan Kristen.” Phronesis: Jurnal Teologi Dan Misi 4, no. 1 (2021): 40–52. https://doi.org/10.47457/phr.v4i1.140.
Nasution, Wahyudin Nur. STRATEGI PEMBELAJARAN. Medan: Perdana Publishing, 2017.
Novalis, Dede, Yuel Sumarno, and Josia Pantja Paruntung. “Penerapan Strategi Pembelajaran Kontekstual Dalam Upaya Meningkatkan Minat Belajar Pak.” Edukasi: Jurnal Pendidikan Agama Kristen 10, no. 2 (2019): 27–39.
Nurwani, Eli, Aunurahman, and Andy Usman. “Implementasi Strategi Pembelajaran Kontekstual Pada Pelajaran IPS Terpadu Untuk Perolehan Belajar Siswa.” Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran 3, no. 11 (2014): 1–12.
Purba, Deora Westa. “Hermeneutika Sebagai Metode Pendekatan Dalam Teologi.” Regula Fidei: Jurnal Pendidikan Agama Kristen 3, no. 1 (2018): 527.
Sanjaya, Wina. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. 6th ed. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2009.
Simbolon, Naeklan. “Faktor Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Peserta Didik.” Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed 1, no. 2 (2014): 14–19.
Sinaga, Irine Varina. “Wawancara I.” Bandung, 2022.
Suparman, Achmad Rante. “Pengaruh Strategi Pembelajaran Dan Gaya Kognitif Terhadap Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik Kelas Xi Ipa2 Sma Negeri 2 Sungguminasa.” Nalar Pendidikan 3 (2015).
Suyitno, Imam. “Peranan Strategi Pembelajaran Afektif ( Spa ) Dalam Meningkatkan Konsentrasi Belajar Mahasiswa.” Jurnal Supremasi XII, no. 2 (2017): 47–52.
Tanama, Yulia Jayanti. “Kajian Gaya Belajar Di Masa Pandemi.” Jurnal Basicedu 6, no. 1 (2022): 1360–68. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.1689.
Tjandra, Daniel S. “Impelementasi Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Di Abad 21.” SIKIP: Jurnal Pendidikan Agama Kristen 1, no. 1 (2020): 1–10. https://doi.org/10.52220/sikip.v1i1.33.
Tomatala, Yakob. Teologi Kontekstulisasi: Suatu Pengantar. Malang: Gandum Mas, 2018.
Tunliu, Misray. “Eksistensi Kanon Alkitab Dan Relevansinya Di Era Globalisasi.” Prudentia: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani 1, no. 2 (2018): 148–65.
Venturi, Hana. “Observasi.” Bandung, 2022.
Yanuar, Marcelino. “Wawancara II.” Jakarta, 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2022 Yulia Jayanti Tanama, Duma Fitri Pakpahan, Wahyu Sapta Purnama
PASCA: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.