Pembelajaran Kontekstual di Masa Pandemi untuk Mengembangkan Spiritualitas Anak

Contextual Learning in the Pandemic Period to Develop Children's Spirituality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46494/psc.v17i1.126

Keywords:

spiritually, contextually, distance education, pandemic, Christian education

Abstract

The spiritual dimension is part of the goals of national education. Meanwhile, teachers are understood as professional educators with the main task of implementing the national education system and objectives. However, the Covid-19 pandemic period forced changes in learning patterns that required an appropriate learning model. Writing using this literature research method aims to discuss the meaning of spirituality and provide an alternative learning model for efforts to develop children's spirituality during a pandemic. Contextual learning is a model that teachers should consider, because this model focuses on the uniqueness of children and the situations they face.

References

Anonymous. “Realita Pendidikan Indonesia Di Masa Pandemi.” UII.

———. “Spiritual.” Kamus Besar Bahasa Indonesia, n.d.

———. “Spirituality.” Wesbter Dictionary, n.d.

———. “Spirituality.” Oxford Learner’s Dictionary. Oxford, n.d.

Bagus, Kadek Agus Prama & Dewa. Merancang Penilaian Otentik. Jembrana: Media Educations, 2019.

Brummulen, Harro van. Batu Loncatan Kurikulum Berdasarkan Alkitab. Tangerang: UPH Press, 2008.

Chan, Simon. Spiritual Theology. Studi Sistematik Tentang Kehidupan Kristen. Yogyakarta: Yayasan ANDI, 2002.

Coles, Robert. Menumbuhkan Kecerdasan Moral Pada Anak. Jakarta: Gramedia, 2000.

Crapps, Robert W. Perkembangan Keperibadian & Keagamaan. Yogyakarta: Kanisius, 1994.

Dharmaputera, Eka. “Agama Dan Spiritualitas: Suatu Perspektif Pengantar.” PENUNTUN III, no. Jurnal Teologi dan Pelayanan (n.d.).

Erickson, Milard J. Teologi Kristen. Malang: Gandum Mas, 2003.

Groome, Thomas. Christian Religious Education. Edited by Daniel Stefanus. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2010.

Heuken, Adolf. Spiritualitas Kristiani. Pemekaran Hidup Rohani Selama Dua Puluh Abad. Yogyakarta: Yayasan Cipta Loka Caraka, 2002.

Hurlock, Elisabeth. Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Edited by Ridwan Max Sijabat. Kelima. Jakarta: Erlangga, 1980.

J. Knox Chamblin. Paulus Dan Diri: Ajaran Rasuli Bagi Keutuhan Pribadi. Edited by Jeane Ch. Obadja. Surabaya: Momentum, 2020.

Jr., M. Robert Mulholland. Panggilan Ziarah. Bagaimana Mengembangkan Spiritualitas Yang Holistik. Yogyakarta: Penerbit ANDI, 2002.

Kemendikbud. “Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen, Bab II Pasal VI.” Kemendikbud.

———. “Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.”

M. Sukri Nur dan Aep S. Uyun. Tinjauan Pustaka Sistematis. Bogor: Lakeisha, 2020.

Mahrofi, Zubi. “Indef: Himbauan Pemerintah Harus Jadi Perhatian Pengusaha.” ANTARANEWS.

Mardiharto, Mardiharto. “Pembangunan Sumber Daya Manusia Melalui Bidang Pendidikan Agama Kristen.” PASCA?: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen 15 (2019): 28–32.

———. “Pola Asuh Pendidikan Kerohanian Pada Anak.” PASCA?: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen 15, no. 1 (2019): 23–27.

Munawaroh, Isniatun. “Tantangan Guru Digital Immigrant Saat Pandemi Covid-19.” Krjogja.Com,.

Nursapia Harahap. “Penelitian Kepustakaan.” IQRA 08, no. 01 (2014).

Otib Satibi Hidayat. Metode Pengembangan Moral Dan Nilai-Nilai Agama. Edited by Nurul Hikmah. Kesatu. Banten: Universitas Terbuka, 2015.

Paul Hidayat. Hidup Dalam Ritme Allah. Edited by James C. Pantou. Jakarta, 2005.

Pengelola Web Kemdikbud. “Kemendikbud Terbitkan Pedoman Penyelenggaraan Belajar Dari Rumah.” Jakarta, 28 Mei 2020.

Prayitno. Dasar Dan Teori Praksis Pendidikan. Jakarta: Grasindo, 2009.

Ratumanan, T.G. Inovasi Pembelajaran. Mengembangkan Kompetensi Peserta Didik Secara Optimal. Yogyakarta: Ombak, 2015.

Reni Susani. “Perhatikan, 3 Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Anak.” KOMPAS.

Rizal, Jawahir Gustav. “Realita Pendidikan Indonesia Di Masa Pandemi.” KOMPAS.

Rusman. Model-Model Pembelajaran. Mengembangkan Profesionalisme Guru. Kedua. Jakarta: RajaGrafindo Persada, 2016.

Sari, Milya; Asmendri. “Penelitian Kepustakaan (Library Research) Dalam Penelitian Pendidikan IPA.” Natural Science (2020).

Stevens, R. Paul. Down to Earth. Spiritualitas Yang Membumi. Edited by Nicholas Kurniawan. Kesatu. Malang: Literatur SAAT, 2009.

Walton, Andrew Hill; John. Survei Perjanjian Lama. Malang: Gandum Mas, 1996.

Wolterstorff, Nicholas P. Mendidik Untuk Kehidupan. Surabaya: Momentum, 2020.

Yusuf, Muri. Asesmen Dan Evaluasi Pendidikan. Pilar Penyedia Informasi Dan Kegiatan Pengendalian Mutu Pendidikan. Jakarta: Kencana, 2015.

Zaluchu, Sonny Eli. “Metode Penelitian Di Dalam Manuskrip Jurnal Ilmiah Keagamaan.” Jurnal Teologi Berita Hidup 3, no. 2 (March 25, 2021): 249–266. https://e-journal.sttberitahidup.ac.id/index.php/jbh/article/view/93.

———. “Spiritual Kristiani Di Tengah Laju Peradaban Digital [Spiritual Christianity in the Middle of Digital Civilization].” Proceedings Seminar Nasional Fakultas Psikologi Universitas Kristen Satya Wacana dan Asosiasi Psikologi Kristiani [Proceedings of the National Seminar of the Satya Wacana Christian University Psychology Faculty and the Christian Psychology Association] 1, no. 1 (2019): 198–209. https://repository.uksw.edu/bitstream/123456789/19648/1/PROS_Sonny Zaluchu_Spiritual Kristiani di Tengah Laju Peradaban Digital.pdf.

Zed, Mestika. Riset Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 2008.

Published

2021-05-17

How to Cite

Minggus. (2021). Pembelajaran Kontekstual di Masa Pandemi untuk Mengembangkan Spiritualitas Anak: Contextual Learning in the Pandemic Period to Develop Children’s Spirituality. PASCA: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 17(1), 82-97. https://doi.org/10.46494/psc.v17i1.126